Als consument en dus klant bij een zorgverzekeraar heb je te maken met verschillende regels, rechten maar ook enkele plichten. Zo moet je maandelijks netjes je zorgpremie betalen, en meewerken aan wat goed is voor je gezondheid. Maar je rechten zijn ook belangrijk; je hebt bijvoorbeeld recht op een Second Opinion. Wij geven je een overzicht van alle regels, rechten en plichten.
Vanaf 18 jaar is iedere inwoner van Nederland verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Aan zo`n ziektekostenverzekering zijn veel regels en wetten verbonden die voor jou als consument heel belangrijk kunnen zijn. Zorgverzekeraars zijn verplicht iedereen te accepteren voor een basis zorgverzekering. Ongeacht je gezondheid, leeftijd, geslacht of geloof.
* Je hebt het recht om je medische dossier in te zien
* Je hebt het recht op een second opinion
* Je hebt het recht om een behandeling, een onderzoek of medicatie te weigeren
* Je hebt het recht op duidelijke informatie over een onderzoek, behandeling of medicatie
* Je hebt het recht op privacy tijdens een behandeling of onderzoek
* Je hebt het recht op de mogelijkheid om een klacht in te dienen
* Je hebt de plicht om te betalen voor de geleverde zorg en diensten
* Je hebt de plicht om je arts alle informatie te geven over je situatie of aandoening
* Je hebt de plicht om mee te werken aan behandelingen en onderzoeken waarmee ingestemd is
Bij een betalingsachterstand aan je zorgverzekeraar ontvang je een brief van je zorgverzekeraar met een betalingsregeling. Indien er niets gebeurt krijg je weer 2 maanden later nog een brief. Na 6 onbetaalde maandpremies wordt, op grond van de wet, het bedrag ingehouden op jouw inkomen. Je betaalt dan meer dan normaal. Bovendien blijft men dit doen tot het verschuldigde bedrag met extra gemaakte kosten afgelost is.